تاریخچه شرکت نفت ازنا

در این مطلب به بررسی قدمت و تاریخچه شرکت نفت ازنا پرداخته شده است. اگر شما در این رابطه اطلاعات بیشتری دارید در انتهای همین مطلب در بخش نظرات برای ازنای من ارسال کنید.

انبار نفت ازنا

از تاریخ دقیق احداث مخازن انبار نفت ازنا اطلاعات دقیقی یافت نشد اما قدیمی‌ترین تصاویر از ازنا نشان می‌دهد که انبار نفت این شهر دست کم در سال 1310 خورشیدی احداث شده است. گفته می‌شود انبار نفت ازنا، بعد از انبار نفت شهر ری، دومین انبار نفت ایران بوده است.

عکس قدیمی از ازنا در سال 1310-
در این تصویر که مربوط به سال 1310 خورشیدی است، مخازن نفت ازنا دیده می‌شود.

خط لوله نفت ازنا

در سال 1332 خورشیدی، احداث خط لوله سراسری، در شورای عالی نفت ایران به تصویب رسید و در سال 1335 خورشیدی خط لوله 10 اینچی اهواز – ازنا به طول 482 کیلومتر عملیاتی شد. تصویر زیر، مربوط به مهندسان خطوط لوله نفت اهواز – ازنا در سال 1335 خورشیدی می‌باشد.

مهندسان خطوط لوله نفت اهواز ازنا
نشسته از سمت راست: JanJan, Mohtadi, Holliday, Jones, Glen ایستاده از سمت راست: Whitman, Guy, Amiri, Ramazani, Eckhurt, Mcflip

شرکت نفت ازنا

در سال 1336 خورشیدی نیز مرکز انتقال نفت ازنا راه‌اندازی و افتتاح شد. شرکت نفت ازنا با امکانات زیادی تاسیس شد که از جمله آن‌ها می‌توان به سینما، خانه‌های سازمانی، مهمانسرا و مدرسه اشاره کرد.

لازم به ذکر است که مهمانسرای شرکت نفت ازنا در سال ۱۳۳۰ توسط پیمانکاران ساختمانی شرکت نفت ایران و انگلیس ساخته شده است. این مهمانسرا دارای یک لابی و دو راهروی مجزا و منتهی به اتاق‌های مهمانان بوده و معماری آن به سبک ساختمان‌های اروپایی است. نمای این ساختمان به طور کامل از سنگ می‌باشد.

مهمانسرای شرکت نفت ازنا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *