مقاماتی که به ازنا سفر کرده‌اند (از پهلوی تا امروز)

در این مقاله، مقامات عالی رتبه که به شهرستان ازنا سفر کرده‌اند (از حکومت پهلوی تا امروز)، معرفی شده‌اند.

1- سفر محمدرضا پهلوی به ازنا

سفر محمدرضا پهلوی به ازنا

محمدرضا پهلوی، به عنوان بالاترین مقام در حکومت پهلوی، اولین مسئول ارشدی است که به شهرستان ازنا سفر کرده است. محمدرضا پهلوی، به عنوان پادشاه ایرانی در سال 1341 به لرستان سفر می‌کند و سفر به ازنا نیز یکی از اهداف او در این سفر بوده است.

سفر محمدرضا پهلوی از خرم آباد به ازنا، در تاریخ 30 شهریور سال 1341 و از طریق هواپیما، صورت گرفته است. بنابر گزارش روزنامه مهر ایران، هواپيماي حامل محمدرضا شاه در ساعت هشت و نيم در فرودگاه ازنا به زمين نشسته است. (گزارش روزنامه مهر ایران)

لازم به ذکر است که در آن دوره، شهر ازنا دارای باند فرود هواپیما بوده است. بررسی‌ها و جستجوهای «ازنای من» برای یافتن تصویری از این سفر به نتیجه‌ای نرسید. 

2- سفر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی به ازنا

سفر هاشمی رفسنجانی به ازنا

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1359 به عنوان رئیس مجلس به ازنا سفر کرده است تا از بین مقامات ارشد در جمهوری اسلامی، اولین فردی باشد که به شهرستان ازنا سفر می‌کند. در زمستان 1359 هاشمی‌ رفسنجانی رئیس مجلس وقت، به ازنا سفر کرد و در مسجد امام حسین (ع) برای مردم سخنرانی کرد.

هاشمی رفسنجانی، یک بار دیگر و در سال 1372، این بار به عنوان رئیس جمهور به ازنا سفر کرد. در خاطرات هاشمی رفسنجانی در مورد این سفر آماده است:

«سپس به ازنا پرواز كرديم. در كنار ورزشگاه نشستيم. خيرمقدم‌ها و سخنرانى من و قبول شهرستان شدن ازنا كه خواست مردم بود، انجام شد. مى‌خواستم از درياچه گهر در ارتفاعات اشتران‏كوه بازديدكنيم كه خلبانان هلى‌كوپترها گفتند، پرواز به ارتفاع سيزده هزارپايى خطرناك است؛ منصرف شديم.»

3- سفر ابوالحسن بنی صدر به ازنا

سفر ابوالحسن بنی صدر به ازنا

سفر ابوالحسن بنی صدر به ازنا به عنوان رئیس جمهور، در سال 1360 صورت گرفت تا نام ایشان به عنوان سومین مسئول بلندپایه در این فهرست ثبت شود. سفر بنی صدر به ازنا در بهار سال 1360 به دعوت دفتر هماهنگی ریاست جمهوری انجام شد.

4- سفر سیدمحمد خاتمی به ازنا

سفر سیدمحمد خاتمی به ازنا

حدود 23 سال طول کشید تا چهارمین مقام ارشد به ازنا سفر کند. سیدمحمد خاتمی در 26 اردیبهشت سال 1383 و در آخرین سال ریاست جمهوری خود، ازنا را در لیست سفرهایش قرار داد. خاتمی در این سفر یک روزه، در ورزشگاه تختی ازنا، برای مردم سخنرانی کرد. (گزارش خبرگزاری ایسنا)

5- سفر محمود احمدی نژاد به ازنا

سفر محمود احمدی نژاد به ازنا

حدود یک سال بعد و در روز چهارشنبه 17 اسفند ماه سال 1384، شهر ازنا میزبان محمود احمدی نژاد، نهمین رئیس جمهور ایران بود. احمدی نژاد اولین سال ریاست جمهوری خود را برای سفر به ازنا انتخاب کرد. (گزارش خبرگزاری ایسنا)

سفر محمود احمدی نژاد به ازنا، آخرین سفر یک مقام عالی رتبه به این شهرستان محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *